مراحل دباغی از پوست تا چرم طبیعی

مراحل دباغی از پوست تا چرم طبیعی

پوست از زمانی که از بدن حیوان جدا می شود تا چرم شدن چه مراحلی را پشت سر می گذارد؟ چقدر با مراحل دباغی چرم آشنایی دارید؟ چند روش برای دباغی پوست های طبیعی وجود دارد؟ این سوالات از متداول ترین سوالاتی هستند که از سوی کسانی که می خواهند کسب و کاری در حوزه چرم راه بیاندازند زیاد پرسیده می شود؛ برای یافتن پاسخ این سوالات با ما همراه باشید.

برای تبدیل پوست به چرم طبیعی این مراحل دباغی چرم می بایست اعمال شود:
1. کندن و جدا کردن پوست از حیوان: که به 4 روش انجام می گیرد: 1. سنتی 2. صنعتی 3. زنجیرکش 4. بادکن

مراحل دباغی چرم

2. خشک کردن و نمک زدن چرم: این مرحله پس از جدا کردن پوست از بدن حیوان آغاز می شود. با استفاده از نمک خشک، یا خواباندن در آب نمک انجام می گیرد. خشک کردن نیز به صورت طبیعی در آفتاب توسط سیستم گرمایشی صورت می پذیرد.

مراحل دباغی چرم

3. حذف اضافات چرم: در این مرحله قسمت های اضافه مانند سم، گوش و … که از نظر صنعت چرم سازی اهمیتی ندارند جدا می گردند.

مراحل دباغی چرم

4. خیساندن چرم: در این مرحله پوست حیوان درون آب قرار داده می شود تا ضمن از بین رفتن مواد بی مصرف محلول در آب، مقداری آب جذب کرده و به حالت طبیعی درآید.

مراحل دباغی چرم

5. لش زدایی: در این مرحله باید پروتئین های غیرالیافی از پوست جدا شود؛ به همین دلیل آن را در محلول آب آهک می خیسانند و به آن سولفید سدیم اضافه می کنند. سپس به وسیله ماشین لش زدایی که از دو غلتک (یکی فلزی و شیاردار و دومی پلاستیکی) تشکیل شده، این کار انجام می گیرد.

مراحل دباغی چرم

6. موزدایی و آهک زنی چرم: در این مرحله باید مو یا پشم های اضافه هیدرولیز شده و از بین بروند. و سپس غده های پوستی و مواد آهکی باقیمانده به وسیله دستگاه های ویژه جدا می شوند.

مراحل دباغی چرم

7. حذف آهک از چرم: آهک باقیمانده از مرحله قبلی باید از چرم حدف شود، چرا که موجب شکنندگی و ترک خوردگی آن می شود. و مهمتر آنکه، به هنگام رنگ آمیزی چرم ایجاد مشکل می کند.

مراحل دباغی چرم

8. قلیایی کردن چرم: در این مرحله پوست در حمام قلیایی نمک های آمونیوم خیسانده می شود تا هم آهک های باقیمانده جدا شوند، و هم ویژگی های مهمی همچون نرمی و لطافت، انعطاف پذیری و صاف شدن در چرم حاصل شود.

مراحل دباغی چرم

9. گرفتن چربی از چرم: در این مرحله چربی های اضافه و باقی مانده از مراحل قبلی باید حتما از پوست زدوده شود تا برای مرحله بعد آماده گردد.

مراحل دباغی چرم

10. اسیدی کردن چرم: در این مرحله PH پوست را به اندازه مناسبی می رسانند تا برای دباغی آماده گردد. به این مرحله سالامبور کردن هم گفته می شود.این پوست قابل نگهداری می باشد.

مراحل دباغی چرم

11. برش زدن و تراش دادن: این مرحله توسط ماشین های برش مخصوص انجام می گیرد تا چرم دباغی شده به هر میزان ضخامتی که مدنظر باشد برش بخورد. در برخی چرمها بخش های آسیب دیده و احیانا گوشتی باید تراش داده شوند و از چرم اصلی جدا گردند. این کار برای همگن سازی چرم باید انجام شود. بعد از انجام این مرحله ما چرم کراست را خواهیم داشت.

مراحل دباغی چرم

12. رنگ آمیزی چرم: رنگی که برای چرمهای طبیعی استفاده می شود به دو صورت است: 1.مواد رنگی معدنی؛ غیرمحلول در آب که قدرت پوشش بالایی دارند. 2. مواد رنگی آلی: محلول در آب؛ همچون رنگ های آنیلی.
و در نهایت پس از رنگ آمیزی می بایست چرم روغن کاری شود تا ویژگی های مهمی همچون نرمی و لطافت، خاصیت کشسانی، انعطاف پذیری و … را به دست آورد.

مراحل دباغی چرم

در تمامی این مراحل دباغی چرم آنچه حائز اهمیت است، به کار گیری درست ابزارها و البته نیروی کار ماهر است. همچنین بهره گیری از پوست های باکیفیت موجب می شود چرمی که در نهایت تولید می گردد، درجه یک و مرغوب باشد.

مراحل دباغی چرم

1 پاسخ

تعقیب

  1. […] یا دباغی صحبت کردیم. ولی اینبار قصد داریم مراحل مختلف تبدیل پوست چرم را با دقت بیشتر و با توضیحات کامل تری بیان کنیم تا شما […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *